Historia Mercedesa

Gottlieb Daimler i Carl Benz.

Wraz z wynalezieniem silnika szybkobieżnego i samochodu, Gottlieb Daimler i Carl Benz, niezależnie od siebie, położyli w latach 80-tych XIX wieku kamień węgielny pod rozwój zmotoryzowanego transportu indywidualnego. Z pomocą darczyńców i współudziałowców wnieśli wyniki swoich badań konstrukcyjnych do własnych przedsiębiorstw: w grudniu 1883 roku Benz założył w Mannheim firmę Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik, natomiast w listopadzie 1890 roku powstała w Cannstatt firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG).

Aby uczynić swoje produkty znanymi i rozpoznawalnymi, obie firmy szukały charakterystycznego znaku towarowego. Najpierw znakami firmowymi były nazwiska samych wynalazców, „Benz” i „Daimler”, które gwarantowały pochodzenie oraz jakość silników i pojazdów. O ile jednak chroniona marka „Benz & Co.” nie zmieniała się i jedynie koło zębate z roku 1903 zastąpił w roku 1909 wieniec laurowy otaczający nazwisko Benz, o tyle produkty Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) otrzymały na przełomie wieków całkiem nową markę – „Mercedes”.

Mercedes to hiszpańskie imię żeńskie, oznaczające „łaskę”. Mercedes miała też na imię urodzona w 1889 roku Mercédès Jellinek, córka Emila Jellinka, austriackiego przedsiębiorcy mieszkającego w Baden pod Wiedniem i w Nicei.

Od DMG Jellinek domagał się coraz mocniejszych i szybszych samochodów. Począwszy od 1899 roku zgłaszał je również do wyścigów – przede wszystkim do wyścigu nicejskiego (zwanego „Tygodniem Nicejskim”). Startował w nich pod pseudonimem „Mercedes” – było to imię jego 10-letniej wówczas córki. Tego już wówczas bardzo znanego w kręgach automobilistów imienia nie używał początkowo jako marki samochodu, lecz wyłącznie jako nazwy zespołu bądź pseudonimu kierowcy.

Pierwszy Mercedes




Na początku kwietnia 1900 roku wytwórnia DMG zawarła z Emilem Jellinkiem umowę o sprzedaży samochodów i silników Daimlera. Zapadła też decyzja o skonstruowaniu nowego silnika, który miał nosić nazwę Daimler-Mercedes – w ten sposób pseudonim Jellinka stał się nazwą produktu.

22 grudnia 1900 roku spółka Daimler-Motoren-Gesellschaft dostarczyła Jellinkowi pierwszy samochód wyścigowy wyposażony w nowy silnik o mocy 35 KM. Pojazd ten wyraźnie różnił się od wszystkich dotychczasowych samochodów, zaprojektowanych i zbudowanych w DMG. Zakończył erę powozów w historii przemysłu samochodowego. Ten pierwszy „Mercedes”, zaprojektowany przez Wilhelma Maybacha, głównego konstruktora DMG, zdobył u progu stulecia niebywałe powodzenie. Nisko położony środek ciężkości, rama ze stali prasowanej, lekki silnik o dużej mocy i chłodnica o strukturze plastra miodu to cechy, które sprawiły, że jest on dziś uważany za pierwszy nowoczesny samochód.


Historia powstania.

 

Od września 1902 roku firma DMG dysponowała chronioną patentem, uznaną nazwą marki: „Mercedes”. Brakowało jednak charakterystycznego znaku. Wtedy to synowie Gottlieba Daimlera – Paul i Adolf – przypomnieli sobie, że ich ojciec używał niegdyś gwiazdy jako symbolu.

Gottlieb Daimler był w latach 1872-1881 dyrektorem technicznym fabryki silników gazowych Deutz. Na początku swojej działalności, na pewnej ilustracji Kolonii i Deutz oznaczył swój dom gwiazdą, przepowiadając żonie, że gwiazda ta wzejdzie kiedyś nad jego fabryką, przynosząc szczęście i błogosławieństwo.

Zarząd Daimler-Motoren-Gesellschaft pozytywnie zareagował na tę inicjatywę i w czerwcu 1909 roku zarejestrował jako znaki towarowe zarówno gwiazdę trójramienną, jak i gwiazdę czteroramienną. Oba znaki były chronione, jednakże wykorzystano jedynie gwiazdę trójramienną: od roku 1910 jej charakterystyczne kształty można było zobaczyć z przodu pojazdu, na chłodnicy.

Trójramienna gwiazda miała się stać symbolem starań Daimlerów o zapewnienie uniwersalnego napędu „na lądzie, w wodzie i w powietrzu”. Z biegiem lat uzupełniano ją różnymi dodatkami. W roku 1916 została otoczona kołem, na którym umieszczano cztery małe gwiazdy i słowo „Mercedes” lub nazwę fabryki DMG Untertürkheim bądź Berlin-Marienfelde.

W listopadzie 1921 roku firma DMG złożyła wniosek o ochronę wzoru użytkowego dla czterech nowych wariantów znaku markowego i zarejestrowała w urzędzie patentowym plastyczną gwiazdę trójramienną w kole, również w formie figury umieszczanej na osłonie chłodnicy. Rejestracja znaku towarowego nastąpiła w sierpniu 1923 roku.

 W czerwcu 1926 roku obie najstarsze fabryki samochodów, DMG i Benz & Cie. (wcześniej Benz & Co.), połączyły się, tworząc Daimler-Benz AG. Powstał nowy znak towarowy, zawierający najważniejsze elementy dotychczasowych symboli.

Okres po pierwszej wojnie światowej, to czas inflacji i trudności w zbycie towarów – szczególnie przedmiotów luksusowych, takich jak samochody osobowe. Lata te poważnie zaciążyły na niemieckim przemyśle samochodowym. Utrzymały się jedynie mocno ugruntowane marki silnych finansowo przedsiębiorstw, jednak często sytuacja zmusiła nawet takie firmy do fuzji lub kooperacji z innymi. Również długoletni konkurenci – DMG i Benz & Cie. – zawiązali już w roku 1924 porozumienie, by poprzez ujednolicenie konstrukcji, procesu produkcyjnego, zaopatrzenia i zbytu, a także reklamy sprostać konkurencji na rynku.

Już w tym czasie obie firmy reklamowały swoje produkty najczęściej wspólnie, choć jeszcze pod różnymi markami. Dwa lata później, w czerwcu 1926 roku, obie najstarsze fabryki samochodów połączyły się, tworząc Daimler-Benz AG

Stworzono nowy znak towarowy, zawierający najważniejsze elementy dotychczas używanych symboli: znaną na całym świecie trójramienną gwiazdę spółki Daimler-Motoren-Gesellschaft otoczył wieniec laurowy, łączący nazwę marki „Mercedes” i równie sławną nazwę „Benz”.

Ten znak towarowy uległ na przestrzeni dziesięcioleci jedynie niewielkim zmianom i jeszcze dziś zdobi samochody marki Mercedes-Benz. „Dobra gwiazda” stała się na wszystkich drogach symbolem jakości i bezpieczeństwa, a nazwa „Mercedes-Benz” jest na całym świecie uosobieniem połączenia tradycji i innowacyjności, tworzących przyszłość motoryzacji.

Źródła:
http://www.mercedes-benz.pl
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz